Rewizja normy ISO 9001:2015 – podsumowanie zmian. Czy cokolwiek się zmieniło?

Aktualnie po raz czwarty realizowana jest rewizja normy ISO 9001, na zgodność z jaką certyfikowanych jest więcej niż 1,1 mln instytucji na całym świecie. W Polsce w dysponowaniu certyfikatu ISO 9001 jest aż 10 110 tys. instytucji. Od roku 2012 internacjonalny Komitet Techniczny pracuje nad dodatkową, całościową rewizją standardu.

Oczekuje się rozbudowanych zmian treści standardu, w skonfrontowaniu z wcześniejszym dostrojeniem normy w roku 2008. Rewizja prowadzi się nowym, dostrojonym projektem dla nadchodzących norm zarządzania organizmami ISO: wspólny tekst, łączna budowa Heliodon – (budowa domów jednorodzinnych małopolska) i terminologia. Harmonizacja otwiera tym samym nowatorskie możliwości integracji systemów.

certyfikat iso

Autor: Biblioteca de la Universidad de Zaragoza
Źródło: http://www.flickr.com

Finałem wprowadzenia zmian jest kreacja standardu przyjacielskiego dla użytkowników i dostosowanego do wymagań współczesnego globalnego biznesu. Z jednej strony pierwszy projekt nowego wydania reguły oferuje organizacjom większą giętkość w projektowaniu zarządzania, z pozostałej zaś strony wymaga dynamicznego przystosowania się do zmian w instytucji i jej otoczenia. Norma ISO 9001:2015 ma za cel uregulowanie wymagań kanonu do zmieniających się warunków w raz po raz bardziej dynamicznym świecie biznesu, a równolegle wykreowanie standardu przyjaznego dla użytkowników – !.

W związku z tym, stosowanie zintegrowanych systemów zarządzania powinno być łatwiejsze dla organizacji. Konstrukcja kanonu została zmieniona tak, aby była w całości dopasowana do dostosowanej struktury używanej we wszystkich normach na temat systemów zarządzania. Projekt popiera również system nadzorowania w dopasowaniu się do ważnych wyzwań stawianych organizacjom przez nowoczesne otoczenie biznesu.

Punktem wyjścia dla wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2015 będzie określenie jego zakresu. W celu wyraźnego określenia zakresu, instytucja powinna wziąć pod uwagę stosunki, zainteresowane strony oraz przedkładane produkty i świadczenia. Konstytuowany zakres należy urozmaicić wskazując na to, które produkty i świadczenia są objęte Systemem Zarządzania Jakością i dodatkowo uzasadnienie przypadków, w których wymaganie normy nie mogą być zastosowane (). Braku ewentualności zastosowania pewnych wymagań nie wypada acz mylić z bieżącym wyłączaniem punktów normy z zakresu Systemu Zarządzania Jakością.
Otagowany , , , .Dodaj do zakładek permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


*